| تخدم 300 عيادة بـ30 مليون جنيه.. متابعون عن إعلان بيع صيدلية: «يابلاش»

«صيدلية للبيع تخدم 300 عيادة والسعر 30 مليون جنيه مُقدم 5% وقسط على 10 سنين»، هذه الكلمات نص إعلان لبيع صيدلية تم تداوله على نطاق واسع مؤخرا على مواقع التواصل الاجتماعي، ما تسبب فى حالة كبيرة من الجدل والسخرية نظرًا لسعر البيع «المُبالغ فيه»، وخدمة الصيدلية لهذا العدد الكبير من العيادات.

تواصلت «» مع صاحب الإعلان «المثير للجدل»، والذى أكد أن الصيدلية تم حجزها منذ أيام، وهي غير مفروشة ولا يوجد بها حاليا أدوية: «كل الصيدليات مش بتكون مفروشة»، مضيفا «أن سعر الصيدليات يختلف حسب عدد العيادات المتواجدة بجانبها، وهناك صيدليات أخرى بأسعار متفاوتة: «في صيدلية بـ25 مليون وبتخدم على 210 عيادة، والعيادات كلها في العاصمة الإدارية الجديدة».

«المفاجأة بالنسبة للصيادلة كانت فى سعر الصيدلية، ومسألة خدمتها لمختلف العيادات فهو أمر منتشر في بعض الأماكن»، بحسب الصيدلى محمود أمين، مضيفا: «سعر الصيدلية بيختلف بشكل كبير بين الأماكن اللي تكون على الطرق أو بجانب عدد كبير من العيادات».

تعليقات المتابعين «ساخرة مازحة»

وعلق عدد من المتابعين على موقع التواصل الاجماعى على السعر المنشور فى الإعلان ساخرين: «سعر الصيدلية 30 مليون جنيه ومقدم 5% وقسط على 10 سنين، يعني أن المُقدم سيكون مليون ونصف، وقسط شهري يصل إلى 237 ألف جنيه: «والله يا بلاش».

اقرأ.. صيادلة يكشفون نوعا غريبا من الإدمان ظهر مؤخرا: «ساندويتش مرهم» 

بينما علق آخر مازحًا: «ليه كده.. ده أنا كنت عامل حسابي على 11 سنة تقسيط، خلاص بقى نشوف غيرها»، «مفيش حاجة أغلى»، «سعرها جميل جدًا ودي فيها أدوية ولا فاضية»، «بس! مفيش حاجة أغلى».