| فيفي عبده تنصح الفتيات: متستسهلوش الرقص.. سكة صعبة مبقتش زي زمان

قالت الفنانة فيفي عبده، إنها مؤخرا لا تستطيع الرقص في أي من الأماكن التي كانت تقوم بالرقص فيها، حتى اختارت «التراث» الخاص بمنزلها من أجل الرقص والتصوير، ومن ثم النشر عبر حسابها على موقع التواصل الاجتماعي للتواصل مع جمهورها، «مش لاقية مكان أرقص فيه وبقيت برقص في التراث على أغاني زمايلي الجديدة».

فيفي عبده: اكتئبت وكنت عايزة اتأقلم على حياة الموت وأعرف إزاي عايشينها

وأضافت فيفي عبده، خلال استضافتها ببرنامج «السيرة»، الذي تقدمه الإعلامية وفاء الكيلاني، والمذاع على فضائية «DMC»، اليوم الجمعة، أنها وأثناء اشتداد جائحة فيروس كورونا شعرت باكتئاب شديد حتى ذهبت للمقابر وطلبت من العامل فيها تأهيلها ودهانها، «كنت عايزه اتأقلم على حياة الموت وأعرف إزاي عايشنها، وكنت كل يوم أصحى الصبح عايز أروح الترب أقعد فيها».

فيفي عبده للفتيات: «بلاش تستسهلوا الرقص.. استفيدوا من تجربتي»

ونصحت الفتايات بعدم استسهال العمل في مجالها، حيث إنه حاليا بات أصعب مما كان عليه من قبل، «الرقاصة المبتدئة لازم تكون واثقة من نفسها، والمحترفين لازم يحاربوا على مكانتهم اللي وصلوا ليها، وبقول لكل بنت بلاش تستسهلوا الرقص، واستفيدوا من تجربتي لأني اتبهدلت، وهي سكة صعبة، وأتغيرت خالص عن زمان».

وعن مرضها الأخير، كشفت أنها كانت تحصل على حقنة في العضل بشكل أسبوعي، وكانت حقنة خاصة بتقوية الأعصاب، وما زاد من مشكلة مرضها هو حصولها على حقنه بشكل خاطئ في العصب، وكانت تحيى إحدى حفلاتها في الساحل الشمالي بـ«الكعب العالي»، و«الأطباء اختلفوا في التشخيص، وكنت بمشي أنط زي القرد، وبعدين ربنا ستر وقومت بالسلامة، وكنت بقول لجمهوري إني بخف ولكن كانت حالتي بتسوء».

وتابعت: «أنا ندمانة على 4 سنين ضاعوا من عمري بعدت فيها عن جمهوري وكنت بعمل مسرحيات بس مصورتهاش، وده زعلني جدا، وكانت أمنيتي إني أسجلهم علشان يكونوا في أرشيفي».

واختتمت: «أنا عندي 3 أحفاد وهما فرحة عمري، وبتمني من الله إنه يديني عمر ويكبروا واتكلم معاهم، وأنا كل فلوسي ريحة على اللبس، اللي اتحرمت منه كله عوضته».