| مدرس يكافئ طلابه بـ«تذاكر وذهب ودولارات».. طريق حفل «ويجز» يبدأ بـ50 سؤالا

«3 جوائز للمتفوقين»، خصّصها معلم الجغرافيا الشاب لتلامذته، طلاب الصف الثالث الثانوي، «هدية» لمن يتميّز منهم في حل الامتحان وإثبات حبه للمادة التي تهتم بدراسة علوم الأرض والظواهر الطبيعية فيها، لتشجيع الطلاب على تحصيل دروسهم دون قلق أو ارتباك، وتدريبهم على تجاوز الأسئلة الصعبة التي قد تقابلهم في الامتحانات.

جنيه ذهب و100 دولار وتذكرة «ويجز»

محمد الحلواني، معلم مادة الجغرافيا، وعد طلابه بجوائز قيّمة لمن يجتاز منهم الاختبار بـ«تفوق» وليس بـ«بنجاح»، يقول زياد أشرف، الطالب بالثانوية العامة، والفائز بالجائزة الثالثة، إنّ معلمه خصّص 3 جوائز للمتفوقين: «الأولى كانت (جنيه ذهب) للي يجيب الدرجة النهائية، والتانية كانت (100 دولار) للي يجيب المجموع النهائي ناقص منه أقل من 5 درجات، والتالتة (تذكرة لحفل ويجز يوم 29 أكتوبر)، للي يجيب المجموع النهائي ناقص منه أكتر من 5 درجات».

لم يستطع أي من الطلاب حصد الجائزتين الأولى والثانية، لكنّ الثالثة فاز بها «زياد» وزميل آخر له: «لما فزت بالجايزة كنت سعيد جدا عشان بحب المطرب ويجز أوي، وعشان تفوقت في الامتحان الصعب وجبت درجة كبيرة». قال الطالب لـ«».

طريق «حفل ويجز» يبدأ بـ50 سؤالا

مكافآت المدرس لتشجيع طلابه ليست الأولى، فهو معتاد على هذا التقليد منذ سنوات بحسب «زياد»: «المستر متعود على الطريقة دي في تشجيع طلابه، وكل سنة بيغيّر الجوايز اللي بيديها لـ الطلاب، والامتحان كان عبارة عن 50 سؤال شبه نماذج امتحانات آخر السنة، عشان يعودنا من دلوقتي على حل الأسئلة الصعبة».

يستعد «زياد» لحضور حفل ويجز، الذي قال إنّ قيمة تذكرته 300 جنيه، متابعا: «الحفلة مش هتبقى حلوة لو حضرتها لوحدي، في مجموعة من أصحابي اتفقوا يحضروا الحفلة معايا، وطبعا هيحجزوا تذاكر الأول».