| مسن وبلا أبناء.. 5 آلاف جنيه لمن يعثر على «عم جلال»: الخال والد

مسن يعيش في الشقة بمفرده، تطل عليه وتساعده ابنة شقيقته، فجأة ودون سابق إنذار تغيب «الخال» عن منزله، خرج ولم يعد منذ أكثر من شهر، ولا تعرف أسرته أي معلومات بشأن تغيبه، ولذا بادرت ابنة شقيقته بالبحث عنه وبرصد مكافأة مالية لمن يعثر عليه، خوفا عليه مما قد يتعرض له في الشارع، خاصة وأن سنه تجاوز الـ80 عاما.

جلال طاهر القاضي، يعيش وحيداً في شقة متواضعة في محافظة دمياط، ليس لديه أبناء فهو لم يتزوج، وترعاه ابنة شقيقته الأصغر ليلى إبراهيم، بين الفترة والأخرى تزوره وتلبي طلباته: «خالي معندوش أي مشاكل نفسية وكان عايش لوحده مش متجوز وكان طيب جداً والناس كلها بتحبه ومكنتش بيتخانق مع حد ولا بيزعل من حد».

تحكي «ليلى» أن خالها يعاني من ضعف في الذاكرة وليس ألزهايمر، فهو بحالة صحية جيدة، وإنما بحكم سنه ينسى بعض الأشياء والأحداث: «عارفنا كلنا بس مجرد أنه بينسى بس شوية وخلاص».

«ليلى»: طول عمره عايش في هدوء

يعيش «الخال» حياة روتينية عادية يغلفها الهدوء، لا زوجة تزعجه بطلبات كثيرة ولا أبناء يشغلونه بمشاكهم، وفي النهاية فوجئوا بأنه ضج من هذه الحياة وخرج ولم يعد: «خالي بيحب الهدوء بحكم السن، يعني صعب يكون مل من حياته أو زهق ومشي، مش مفهوم بالنسبة لنا ليه خرج ومرجعش البيت تاني، إحنا مش عارفين له طريق ومالوش غيرنا وماعندوش حد بيسأل عنه غير أنا وماما، وماما مموتة نفسها عليه وبتحاول تدور عليه بنفسه وبتنزل الشوارع تدور عليه».

مكافأة لمن يعثر على «الخال»

نشرت «ليلى» صور لخالها على موقع التواصل الاجتماعي فيس بوك، حتى تجده بأسرع وقت، كما خصصت مكافاة لمن يجده: «5 آلاف جنيه للي يلاقي خالي ودي حاجة بسيطة على قدنا لأننا ناس غلابة، لكن فلوس الدنيا متكفيش ضفر خالي بس هنعمل إيه نفسنا نلاقيه ونتجمع من تاني».