| جائزة لأصحاب التوقع الصحيح لمباراة مصر والكاميرون.. انتهز الفرصة

«صاحب التوقع الصحيح هيفوز معانا بتيشرت منتخب مصر.. مع أطيب التمنيات للمنتخب ي بالتوفيق ووصوله إلى الفاينال».. بهذا العرض المغري، استغل صاحب إحدى المقاهي بمدينة الصفط التابعة لمحافظة الجيزة، مباراة اليوم، بين منتخبي مصر والكاميرون، للترويج للمقهى واستقطاب الزبائن، فضلًا عن بث الروح الرياضية والحماسة بين المشجعين.

أحمد محمود صاحب المقهى، فكر في استقطاب زبائن جدد عن طريق إقامة مسابقة بين زبائنه في المنطقة، بهدف زيادة أعداد المترددين على المقهى: «بحب الكرة جدًا ودي مش أول مسابقة بعملها في القهوة، واليوم اللي بعمل فيه مسابقة الزباين بتبقى واقفة بالطابور قدام القهوة، عايزة تحجز لها كرسي عشان تتفرج وتتوقع، وأهو أي حد بيبقى عنده فرصة أنه يكسب الجايزة، ودي بتبقى فرصة أن كل الناس تتحمس وتشجع ويبقى في روح رياضية بين الناس كلها».

«أحمد» يقدم عرض مغري لتشجيع مصر 

دشن «أحمد»، المسابقة، أمس، وتستمر حتى نهاية مباراة منتخب مصر، اليوم، والتي ستبدأ 9 مساء: «طول ما الماتش هيكون شغال هتكون المسابقة برضه شغالة»، ولم يحدد صاحب المقهى أي شروط للاشتراك في المسابقة، وأيضًا لم يحدد فئة عمرية للاشتراك بها: «الإجابات كلها هستلمها على الصفحة الخاصة بنا بتاعت المنطقة، ودي فيها أغلب السكان والشباب»، موضحًا أن هناك تفاعلًا وإقبالًا كثيفًا من المشجعين بخصوص توقع نتائج المباراة.

اختيار الفائز سيكون بشكل عشوائي 

أوضح «أحمد» للمتسابقين أن اختيار الفائز صاحب التوقع الصحيح لمباراة منتخب مصر والكاميرون، يجرى بشكل عشوائي وحتى تكون النتيجة مُرضية ومنصفة لكافة المتسابقين: «من أهم الحاجات اللي بحافظ عليها في القهوة بتاعتي، وعشان كده الزبائن بتحب المكان هنا، هو اتباع الإجراءات الوقائية والاحترازية طول الوقت وكمان بيكون في تباعد اجتماعي وبتكون الكراسي بعيد عن بعضها وده عشان سلامة الجميع»، قائلا إن أسعاره متوسطة، ولا يسعى إلى الغلاء، حى يخسر زبائنه بالمقهى.