| مش بتاعة الكشري.. «الدقة» أكلة صعيدية من التراث: «بتتحط على كل سفرة»

هناك العديد من الأكلات المصرية الأصيلة المتوارثة بين الأجيال ولها فوائدها العديد ومنها أكلة «الدقة» المشهورة في محافظات الصعيد إذ يجرى تناولها مع الوجبات المختلفة كنوع من البهارات.

تختلف أكلة «الدقة» عن دقة الكشري الوجبة المصرية المعروفة، فهي منتشرة في مختلف المحافظات الصعيدية منها سوهاج، إذ يتم تناولها بجانب الخضروات واللحوم وأيضا في أوقات صيام الإخوة المسيحيين: «أكلة الدقة دي طلعنا على الدنيا لقينا أهلنا بيعملوها لينا وكنا بناكلها بالعيش وأيام الصيام كمان»، بحسب ما روته «ماريكا وديع» في حديثها لـ« ».

مكونات أكلة الدقة

مكونات مختلفة تتكون منها أكلة «الدقة» منها السمسم والملح والكمون والفلفل الأسمر والكزبرة الجافة: «بنجيب السمسم وبنحمصه وبعدين بنضيف عليه ملح وكمون والفلفل وبنطحنهم مع بعض وبناكلها إما مع الجبنة أو اللحوم»، مشيرة إلى أن هناك بعض القرى تتناولها بشكل مستمر مع كل طعام.

الدقة وجبة مشهورة في سوهاج

تعتبر أكلة الدقة من الوجبات المشهورة والأساسية  في محافظة سوهاج  وهي عبارة عن خليط من توابل معينة ولها نكهة مميزة وعادة ما تؤكل بالخبز وقد تخلط مع زيت الزيتون: «الدقة بتكون عندنا وجبة أساسية مع الطعام كنوع من البهارات التوابل عشان بتدي مذاق حلو للأكل»، بحسب ماريكا وديع.

تختلف التركيبة الفعلية لأكلة «الدقة» من عائلة إلى أخرى، حيث يمكن تحضيرها من مكونات موجودة في كل منزل وتكاليفها أيضا مناسبة لكل الطبقات: «الدقة ممكن اي حد يعملها فمكوناتها موجوده في كل بيت وفي ناس بتحط ليها كمون وفي ناس لا».