| اوعى ترمي «الخردة الإلكترونية».. كنز في بيتك تباع القطعة منه بمئات الجنيهات

أجهزة كمبيوتر قديمة، هواتف محمولة لا تعمل تعود لسنوات طويلة، جهاز راديو، وغيرها من الأجهزة القديمة، تحولت إلى خردة إلكترونية بمرور الزمن، في منازل العديد، ويعتقد البعض أنها لا قيمة لها وفي الغالب يلهو ويلعب بها الأطفال، ولكن يمكن بيعها مقابل مئات الجنيهات والاستفادة من وجودها في المنزل.

العديد من هواة المقتنيات القديمة، وبائعو الخردة، سواء الإلكترونية أو غيرها، يقبلون على شراء هذه الأنواع للاستفادة منها أيضًا، وبيعها، أو تحويلها إلى أشكال أخرى، إسلام عبدالرحمن، يعمل في بيع وشراء الخردة، يتحدث لـ«» عن تفاصيل تجارة الخردة، وكيفية الاستفادة منها، قائلا: «بشتري موبايلات قديمة وأجهزة كمبيوتر وأي جهاز قديم عشان أتاجر فيهم، والخردة بتتباع وتشتري مش لازم تكون شغالة».

بيع المعادن المستخرجة من الأجهزة الإلكترونية بالكيلو 

هناك بعض تجار الخردة، يشترون الأجهزة، ثم يقومون بتصفية المعدن من الجهاز، ثم بيعه بالكيلو، وفق إسلام عبدالرحمن: «في بعض الناس بتصفي الأجهزة دي وتطلع قطع خردة زي النحاس والألمونيوم والصاج، وبيبيعهم كل حاجة لوحدها، أي تجارة فيها مكسب وخسارة وطالما فيه ناس مستمرة في الشغل، وهو مصدر رزق لهم».

تحويل الخردة الإلكترونية إلى أشكال متنوعة

كما يمكن تحويل الأجهزة القديمة والخردة الإلكترونية إلى أشكال متنوعة، عن طريق تعرضها إلى النار وانصهارها، ثم تحويلها إلى منتجات، بحسب «إسلام»: «النحاس بيتسيح والألومنيوم وبيتعمل منهم منتجات، زي أطباق أو سلك نحاس، والناس اللي بتشتري قطعة خردة غير اللي بيشتري مستعمل، غير اللي شغال، كل حاجة ليها ناسها وتجارها وأسعارها».

سعر القطعة يبدأ من 100 جنيه

تصل سعر الخردة الإلكترونية من 100 جنيه وحتى 1000 جنيه للقطعة الواحدة، وأحيانًا أكثر حسب حالة الجهاز وسنة تصنيعه: «في أجهزة قديمة وفي أجهزة حديثة، وفي أجهزة بحالة جيدة وفي حالته مش كويسه، والسعر على حسب كل قطعة».