| علاج قلق الامتحانات.. 7 خطوات أبرزها النوم ومقاطعة السوشيال ميديا

يدخل العديد من الطلاب خلال فترة إمتحانات الثانوية العامة 2021 في حالة من التوتر والقلق بسبب الامتحانات والخوف من صعوبتها، ويبحث الكثير منهم وربما جميعهم عن علاج قلق الامتحانات.

علاج قلق الامتحانات، هو ما يحاول العديد من الطلاب البحث عنه، وأوضح الدكتور حاتم صبري، استشاري الطب النفسي، في بث مباشر عبر «»، أن هناك العديد من الطرق التي من الممكن إتباعها للتخلص من قلق الامتحانات.

علاج قلق الامتحانات.. وفقًا لاستشاري الطب النفسي

وأولى خطوات علاج قلق الامتحانات، وفقًا لاستشاري الطب النفسي، هي إغلاق مواقع التواصل الاجتماعي نهائيًا والابتعاد عن الأشخاص السلبيين قدر الإمكان: «مش لازم نشوف الناس اللي بتضخم الأمور، ده هيزود عندنا القلق والتوتر، ابعد عن الناس الأوفر اللي قلقانين، لأنهم بيفضوا قلقهم بطريقة درامية، وبيهولوا ويكبروا الأمور».

متابعة الأشخاص الإيجابيين، الذين يعطون للطلبة دافعًا إيجابيًا، هي واحدة من طرق علاج قلق الامتحانات، كما أن هناك الكثير من تمارين الاسترخاء على موقع الفيديوهات «يوتيوب» يمكن الاعتماد عليها، ويستكمل: «في ناس على يوتيوب بتعلم تمارين الاسترخاء، فنسمع مزيكا هادية أو آيات دينية، أو أيًا كان الشيء اللي بيهدينا، ومع الشيء ده نعمل تمارين التنفس ونتعمق فيها، ده هيساعدنا الدنيا تبقى أحسن ونعالج قلق الامتحانات».

علاج قلق الامتحانات.. النوم جيدًا والابتعاد عن السلبيين

كما أكد الدكتور حاتم صبري أن النوم بشكل جيد، هو أحد طرق علاج قلق الامتحانات: «لازم ليلة الامتحان ننام كويس جدا، ونحاول ليلة الامتحان نراجع مراجعة سريعة، نأكد فيها الحاجات المهمة والصعبة، ونعدي الحاجات السهلة، دايمًا في أي مادة بعض النقاط اللي ذهننا حاضر ليها وبنعديها بسرعة، وحاجات متوسطة وحاجات مهمة ونقاط أكثر تكرارًا في الامتحانات والحاجات الصعبة والمعقدة، وننام مثلًا على الساعة 12 أو 1».

كما أن محاولة الابتعاد عن التفكير في الامتحان قبل النوم، يساعد على علاج قلق الامتحانات: «ننام ومنفكرش في امتحان بكرة ولا أي حاجة ليها علاقة بالامتحان».