| حكاية مشهد تسبب في رعب سهير البابلي بمسلسل «بكيزة وزغلول» (فيديو)

مواقف كثيرة، مرَّت بها الفنانة الراحلة سهير البابلي، خلال تصويرها مشاهد مسلسل بكيزة وزغلول، يحل اليوم الذكرى الـ37 على إنتاجه والعرض الأول، وحظي بمكانة كبيرة في قلوب الجماهير، رغم مرور هذه السنوات الطويلة، ومن أبرز المشاهد التي تسببت في رعب «البابلي» هو مشهد الثعبان.

حكاية مشهد الثعبان

فريق عمل مسلسل «بكيزة وزغلول»، حرص على إظهار ردود أفعال الفنانين بصورة حقيقية، وهو ما فعله المخرج أحمد بدر الدين والفنانة إسعاد يونس، مع الفنانة سهير البابلي خلال تصوير مشهد الثعبان: «كنا عايزين نطلع رد فعل حقيقي عشان كدا مقولناش على مشهد التعبان دا لأي حد عشان نصور ردة الفعل الحقيقية مش مجرد تمثيل» وفق «يونس» خلال حوارها مع «البابلي» في برنامج صاحبة السعادة.

اهتزاز الكاميرا، وتخريب بعض مناطق استوديو تصوير المسلسل، أبرز ردود الأفعال بعد مفاجأة طاقم العمل بمشهد الثعبان الحقيقي: «جبنا التعبان وفتحنا صدغيه عشان نطلع السم وحطيناه ليكي تحت اللحاف ولما اترعبتي منه المصور ورا الكاميرا سابها وجري وشاط كل حاجة قدامه من الخوف» حسب «يونس».

رد فعل سهير البابلي على المشهد

«انتي كاتبة السيناريو كله وبردو بتعملي فيا مقالب أنا مش خوفت بس من التعبان انا فعلا اترعبت مكنتش مصدقة أن دا حقيقي» على حد تعبير «البابلي» خلال لقائها.

مسلسل «بكيزة وزغلول»، من بطولة سهير البابلي، صلاح قابيل، حسن مصطفى، مصطفى متولي، ومحمد الشويحي وشريف منير، وزوزو نبيل، وتأليف إسعاد يونس ومن إنتاج الشركة العالمية للتليفزيون والسينما، وإخراج الراحل أحمد بدر الدين.