| أول تعليق من والدة علياء وفريدة بعد اكتمال المبلغ: «المصريين مفيش زيهم»

ملحمة تاريخية تلو الأخرى يقودها الشعب المصري كعادته في المواقف الصعبة، فلم يمر وقت طويل على جمع قيمة علاج «رقية وأيسل»، حتى تمكنوا من تحقيق حلم جديد أكثر صعوبة بتجميع 80 مليون جنيه في حساب التوأم علياء وفريدة، ثمن حقنتي ضمور العضلات الشوكي.

ووصل حساب تبرعات علياء وفريدة الخاضع لإشراف وزارة التضامن إلى المبلغ المطلوب قبل بلوغ التوأم علياء وفريدة عمر عامين، بفضل تبرعات المصريين والعرب ودعم عدد كبير من المشاهير لحالة الطفلتين.

أول تعليق من والدة علياء وفريدة بعد اكتمال المبلغ

بنبرة صوت تملأها الفرحة، عبرت «آية محمد»، والدة التوأم علياء وفريدة، عن سعادتها بتجميع مبلغ 80 مليون جنيه، قائلة: «الحمد لله ربنا محطنيش في الموقف الصعب، إني اختار واحدة بس من بناتي تاخد الحقنة، وتسيب التانية علشان مبلغها مكتملش».

«مكنتش متخيلة إن المبلغ يجتمع بعد حالة التباطؤ اللي حصلت الأيام اللي فاتت»، وفقًا لما روته والدة التوأم خلال حديثها لـ«»: «أنا مش مصدقة القفزة المفاجئة اللي حصلت في حساب التبرعات، بس فعلا المصريين مفيش زيهم، والفترة الأخيرة كل الناس كانت بتقول يارب، والحمد لله ربنا استجاب ليهم».

اكتشاف مرض علياء وفريدة

ولادة علياء وفريدة، جاءت بعد 7 سنوات من عدم الإنجاب، وفقًا لما روته والدتهما «آية محمد» خلال حديثها لـ«»: «مخلفتش عيال غيرهم، وكانوا طبيعين في أول 6 شهور، لكن فجأة في الشهر السابع بدأت أعراض صعوبة الحركة تظهر عليهما، وبعدها اكتشفنا المرض»، ليبدؤا رحلة البحث عن طريقة لعلاجهما حتى تمكنوا من الوصول إلى مبلغ الحقنتين المطلوب، وسط مشاركة فعالة من نجوم الوسط الفني وعلى رأسهم الفنان تامر شلتوت والفنانة نهال عنبر والفنان أحمد العوضي.