| أول ميكروباص كهربائي في مصر.. ما حكايته؟

حبه لتوفير نموذج مواصلات أفضل للمواطنين، حرص أحد خريجي كلية الفنون التطبيقية على تصميم نموذج للميكروباص الكهربائي بدلا من ميكروباص الترامكو الشهير.

بداية القصة

وسرد مصطفى فؤاد، شاب يبلغ من العمر 30 عاما، خريج كلية الفنون التطبيقية لـ «»، قصة تصميمه الذي حظي بإعجاب رواد السوشيال ميديا، موضحا أن الأمر بدأ برغبة منه في تغيير شكل ميكروباص الترامكو الذي ظهر في مصر داخل مصانع شركة النصر المصرية في عام 1970 وتوقف إنتاجه في 1990.

 4 برامج يستخدمها في عمله

 سعى مصمم الجرافيك لإنشاء ميكروباص يناسب العصر الحالي ويتماشى مع رؤية مصر 2030، وبعدها أخذ في عمل التصميم من خلال 4 برامج مختلفة تنتج صورا ورسوما ثلاثية الأبعاد.

تصميمات تناسب العصر

وقال لـ«»: «أنا كنت بحاول أعمل تصميم مناسب للعصر الحالي وكمان ميضرش البيئة خصوصا أن مصر هتستضيف قمة المناخ نهاية السنة دي في شرم الشيخ، وده اللي خلاني أعمل  عربية بتتشحن بالكهرباء، أتمنى حد من المسؤولين يتبنى المشروع عشان يتنفذ على أرض الواقع، والحمد لله الناس اتفاعلت مع رسوماتي وقالوا إنهم نفسهم يشوفها حقيقية في يوم من الأيام ومفيش حاجة بعيدة عن ربنا أكيد وأنا مش هيأس»، مشيرا إلى أنه أطلق على الميكروباص اسم حورس في إشارة إلى الحضارة المصرية القديمة.