| «إسراء» تحارب «التيك أواي« بأكل صحي بلا سعرات حرارية: لا دقيق ولا سكر

يعشق الكثير من الناس أكل المطاعم والتيك أواي، على الرغم من أنه طعام غير صحي ومن الممكن أن يسبب زيادة في الوزن، من هنا قررت إسراء طارق من المنشية بالإسكندرية تقديم طعام صحي خال من الدقيق الأبيض والسكر، وذلك لأصحاب الحمية الغذائية ومرضى السكر والسمنة، وللراغبين في إتباع نظام غذائي صحي متكامل.

تحكي «إسراء» خريجة كلية التجارة قسم المحاسبة بجامعة الاسكندرية، لـ«»، أنها تتقن عمل جميع المأكولات الصحية دون الدقيق الأبيض والسكر، فقط بالشوفان ليكون وجبة صحية: «بدأت الموضوع ده من أكتر من 4 سنين على نطاق ضيق على جروب على الفيس بوك بيني وبين عيلتي، ولما لقيت تشجيع كبير منهم بدأت أتعرف أوسع شغلي وأتعرف أكتر».

أكل صحي.. وشوفان فقط

عُرفت «إسراء» بين معارفها وأصدقائها بالأكل الصحي الذي يحتوي على شوفان فقط: «أي حد بيكلمني بيطلب أوردر معين بعملهوله حتى لو طلب أكلة فيها سكر، بعمله بسكر دايت أو عسل أطفال على حسب طلب الزبون».

لم تقتصر عمل «إسراء» على عمل وجبات لأصحاب الرجيم فقط: «الناس كلها بتحب تمشي على النظام الصحي مش شرط الناس اللي عاملة دايت، أكتر الناس اللي بتطلب مني الأوردر اللي خايفين على صحتهم».

العام الدراسي الجديد.. ولانش بوكس «إسراء»

بمناسبة بدء العام الدراسي الجديد، تستعد لعمل وجبات إفطار مخصصة للانش بوكس الأطفال: «ناس كتير اتفقت معايا عشان أجهز محتويات اللانش بوكس الخاص بالمدارس، وده بيكون عبارة عن عيش بالشوفان مع البسكويت أو الكوكيز وممكن ميني بيتزا عشان الأطفال متتحرمش من حاجة وكلها من غير مواد حافظة، بالشوفان بس».

طلبات من جميع المحافظات

لا تقتصر الطلبات على الإسكندرية فقط، بل تستقبل «إسراء» طلبات من جميع المحافظات من خلال التواصل معها على فيس بوك: «في ناس من القاهرة ومن محافظات تانية كلموني وبيطلبوا مني التوصيل بس أنا معنديش توصيل لسه، وبتمنى أفتح مطعم خاص بالأكلات الصحية يوصل لكل مكان».