| «المتحدة» تعيد الفنان أحمد داوود لـ«هندسة الميكانيكا»: برنامج «الكونتينر» تجربة ممتعة

«مكنتش مصدق كم المصانع اللي عندنا».. بهذه الكلمات عَبَّر الفنان أحمد داوود عن فخره واندهاشه بالثورة الصناعية التي حققتها مصر خلال السنوات الأخيرة وتنامي قدرتها الإنتاجية، والتي لاحظها بالتفصيل من خلال تقديمه لبرنامج «الكونتينر» في موسمه الأول، وهي التجربة الأولى له في تقديم البرامج.

برنامج «الكونتينر» لاستعراض قوة مصر الصناعية

نشر الفنان أحمد داوود، عبر صفحته الشخصية على موقع التواصل الاجتماعي «فيس بوك»، صورة شخصية له أثناء تصوير حلقات الموسم الأول من برنامج «الكونتينر»، المُقرر إطلاقه قريبًا على قناة «ON»، ويستعرض الثورة الصناعية التي حققتها مصر في الخمس سنوات الماضية، في إطار مبادرات الشركة المتحدة للخدمات الإعلامية لدعم المشروعات الصغيرة والمتوسطة، من خلال زيارة المصانع المختلفة في جميع محافظات الجمهورية، ورصد التطور الشديد في مختلف الصناعات مثل الملابس والجلود والصناعات الغذائية، الأجهزة الكهربائية والصناعات الثقيلة والمكمّلة.

وعلّق الفنان أحمد داوود على الصورة «تجربة جديدة أول مرة أعملها.. وعلشان أنا أصلًا مهندس ميكانيكا تحمست جدًا من أول ما عرفت الفكرة.. ومكنتش مصدق كم المصانع اللي عندنا والتطور اللي حاصل فيها وكمية المنتجات اللي بنصدرها.. حاجة فعلًا لازم كل الناس تعرفها.. وأنا بصوَّر البرنامج تحمست جدًا للشغل والإنتاج عمومًا مهما كان مجال شغلك إيه.. وكمان زود عندي الأمل والتفائل».

«داوود»: أتمنى يديكوا شوية أمل زي ما حصل معايا

وأضاف «أتمنى يحصل كده مع كل اللي هيشوف برنامج الكونتينر الموسم الأول منه قريبًا جدًا.. أتمنى يعجبكوا ويبسطكوا ويديكوا شوية أمل زي ما حصل معايا وأنا بصوره.. وشكرًا جدًا لكل القائمين على خروج البرنامج في أحسن صورة لحضراتكم».

كما روَّج الفنان الشاب لـ برنامج «الكونتينر» على حسابه الشخصي عبر «إنستجرام»؛ إذ كتب «جه الوقت اللى ننسى فيه عقدة الخواجة، ونشوف صناعة بلدنا، الكونتينر قريبا على قناة ontv».