| بعد فتاة الفستان.. طالب يتعرض للتنمر من مراقبين: قالولي ده منظر مهندس؟

أصبحت واقعة «فتاة الفستان» حديث الرأي العام في الأيام القليلة الماضية، بعد أن تعرضت للتنمر من قِبل مراقبي لجنتها الامتحانية بكلية الآداب جامعة طنطا، وتكررت نفس هذه الواقعة مع الطالب مؤمن طارق المصري، من محافظة بورسعيد، يدرس بالمعهد العالي للهندسة والتكنولوجيا بدمياط الجديدة، حيث تعرض للتنمر مع بداية لجنة امتحان «ميد ترم» في 22 مايو الماضي، ومن حينها، لم يذهب إلى الكلية، ولم يحضر امتحانات الفصل الدراسي الثاني، والتي تقام حاليًا.

لم يكن يتوقع «مؤمن» أن امتحان مادة «خرسانة مسلحة 1» سيتحول إلى جحيم بالنسبة له واحتمالية لضياع مستقبله، فعند دخوله لجنة الامتحان كباقي زملائه، فوجئ برئيس اللجنة رفقة المراقب يتحدثون معه قائلين: «المنظر ده مايدخلش المكان ده لأنه لا يليق بمهندس، مينفعش نسيب الأشكال دي تدخل عندنا، أنا لو عميد الكلية موافق على منظرك ده أنا هقدم استقالتي».

كان «مؤمن» يرتدي سلسلة وشعره مربوط بـ«أستك»، وتعرض لصدمة شديدة، فلم يكن مستوعبًا ما يحدث معه ولماذا، يروي: «قلت له دكتور فهمني في إيه، أنا مكنتش عارف الدكتور ولا هو يعرفني، وعمري ما كان عندي مشكلة معاه ولا مع أي حد».

طلب رئيس اللجنة استدعاء الطالب إلى مكتب عميد الكلية: «قالي تعالى معايا مكتب العميد أنت مش هتمتحن»، يستكمل: «قالي أنت إزاي عايش كده وإزاي الناس عندك في المنطقة سايبينك كده»، 

بعد حوار طويل بينهم، ترك «مؤمن» الامتحان والكلية وعاد إلى منزله مستنجدًا بوالده، وقام بتحرير محضر في نيابة كفر سعد بدمياط، وفقًا لما حكاه لـ«»: «عملت محضر إهانة وتنمر وسب وقذف رقم 1629 ومعايا شهود كمان».

لم يذهب «مؤمن» إلى امتحانات الفصل الدراسي الثاني والتي تقام حاليًا: «خايف أروح يتنمروا عليا تاني وتحصل مشكلة أكبر، أنا السنة عليا ضاعت، ومش هسكت ولازم أجيب حقي».

عميد الكلية يرد: ممنوع الدخول بملابس غير لائقة

الدكتور أوسامي راجح، عميد المعهد العالي للهندسة والتكنولوجيا بدمياط الجديدة، أكد أن الجامعة تمنع دخول أي طالب بملابس أو بمنظر غير لائق، سواء طالب أو طالبة: «أي طالب لابس بنلطون مقطع أو شورت أو مطول شعره أو لابس سلسلة، كل ده ممنوع».

الواقعة حدثت قبل لجنة الامتحان بـ15 دقيقة، حينها سمح العميد للطالب بدخول الامتحان: «قلت له إحنا هنسمحلك تدخل اللجنة النهارده بس المرة الجاية ياريت تيجي بملابس محترمة تدل على إنك راجل ومهندس، قال لي أنا أجي بالطريقة اللي تعجبني وفوجئت إنه مشى ومحضرش».

وعن طريق تعامل رئيس اللجنة والمراقب معه، قال «أوسامي»: «يقول زي ماهو عاوز، أنا مافتحتش تحقيق في المعهد، والطالب ده تعاملت معاه زي إبني، وبعد الواقعة والدته كلمتني وقالت لي ابننا عنده حالة نفسية قلت لها يتعالج ويجي، عندنا حالات نفسية لطلبة مختلفة وبيتعالجوا».