| طالب ثانوي يعيد 19 ألف جنيه لصاحبها بعد إرسالها بالخطأ: مش بناخد حرام

تخيل أنك بين ساعة وأخرى أصبحت تمتلك آلاف الجنيهات دفعة واحدة، مفاجأة ربما يحلُم بها العديد من الناس، فامتلاك الكثير من الأموال تمكنهم من تحقيق بعض أحلامهم، ولكن هذا لم يؤثر في طالب بالثانوية يبلغ من العمر 16 عامًا، بعد أن قام بإعادة مبلغ يصل إلى 19 ألف جنيه إلى صاحبه.

خالد محمد، طالب بالصف الثاني الثانوي، من منطقة البداري بمحافظة أسيوط، فوجئ أثناء جلوسه أمس الجمعة لتصفح هاتفه المحمول ومواقع التواصل الاجتماعي، برسالة من خدمة «فودافون كاش»، بعدها بثوان اتصال هاتفي من رقم لا يعرفه، قبل الاتصال وإذ سماعة الهاتف تخرج منها صوت رجل يلتقط أنفاسه بصعوبة، ويردد وفق ما يروي الشاب لـ«»: «في فلوس وصلتك اتبعتت بالغلط ومحتاج تحولها لي تاني».

حكاية «خالد» مع 19 ألف جنيه أُرسلت بالخطأ

قفل «خالد» المكالمة وفتح الرسالة وإذ محتواها يشير إلى أن الشخص قام بإرسال 19 ألف جنيه عن طريق الخطأ، فلم يتردد في إعادتها إلى صاحبها، تواصل مع محل هواتف بمنطقته وأبلغه بما حدث، وطلب منه إعادة إرسال الأموال لرقم الشخص: «مش محتاج فلوس، والفلوس مش بتاعتي ممكن تكون بتاعت عملية أو بتاعت حاجة مهمة والراجل ممكن يحصل له حاجة بسببها، وحتى لو مبلغ كبير عمري ما هطمع فيه، لو وصل لمليون جنيه وأكتر».

أصر «خالد» وأسرته على إعادة الأموال إلى صاحبها: «مش بناخد حاجة حرام»، وبعد إرسالها لم يصدق الشخص نفسه: «شكرني كتير وحمد ربنا إن الفلوس وصلت ليا مش لحد تاني كان ممكن ياخدها».

«البداري» تحتفل بابنهم بعد موقفه النبيل

جميع من بالقرية علم بما حدث مع طالب الثانوية، واحتفلوا به، وقاموا بالتقاط الصور معه وتصويره: «مهما كان حصل الموقف ده أو أي موقف تاني كنت هتصرف نفس التصرف».